Fulltextové vyhledávání

Zpravodaj KSP 2-2022[2]-page-001.jpg

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
25 26
Jarní tvoření v Roudnici - 26. 4. 2022
Rodiče s dětmi sází stromy v Těchlovicích
Pracovní setkání k Prioritám a cílům MAP II
27
Den učitelů 2022
28
Muzikoterapie v MŠ Sedlice
Prezentiáda 1. ročník
29
Zpravodaj KSP 2-2022
30 1
2 3 4
Dopravní hřiště ve Stěžerách
5
Dopravní hřiště ve Stěžerách
6
Dopravní hřiště ve Stěžerách
7
Komunitní sociální práce v Libčanech
Dopravní hřiště ve Stěžerách
8
Dopravní hřiště ve Stěžerách
9
Dopravní hřiště ve Stěžerách
10
Dopravní hřiště ve Stěžerách
11
Dopravní hřiště ve Stěžerách
12
Dopravní hřiště Libčany
Dopravní hřiště ve Stěžerách
13
Dopravní hřiště Libčany
14
Dopravní hřiště Libčany
15
Dopravní hřiště Libčany
16
Dopravní hřiště Libčany
17
Tvoření pro rodiče s dětmi - MŠ Osice
Dopravní hřiště Libčany
18
Mezinárodní konference CEESEN
14. setkání PS ČG
Dopravní hřiště Libčany
19
Mezinárodní konference CEESEN
Dopravní hřiště Libčany
20
Dopravní hřiště ve Lhotě pod Libčany
Dopravní hřiště Libčany
21
Dopravní hřiště ve Lhotě pod Libčany
22
Dopravní hřiště ve Lhotě pod Libčany
23
Dopravní hřiště ve Lhotě pod Libčany
Praktická lekce tvůrčího psaní
24
Festival četby pro mateřinky
Dopravní hřiště ve Lhotě pod Libčany
13. setkání PS RP
25
Dopravní hřiště ve Lhotě pod Libčany
26 27
Hradecké Guitarreando 2022
28
Hradecké Guitarreando 2022
29
30 31 1 2 3 4 5
Drobečková navigace

Úvod > Hradecký venkov > Aktuality > „Syndrom vyhoření“ a jeho předcházení

„Syndrom vyhoření“ a jeho předcházení



V rámci MAP II jsme udělali rozhovor s 10 pedagogy tělesné výchovy, působících na základních školách v našem řešeném území, na téma „předcházení syndromu vyhoření u pedagogů“. Rozhovor se opíral o výzkum týmu vědců z Pedagogické a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy, ze kterého vyplývá, že zhruba každý pátý učitel trpí syndromem vyhoření, což se samozřejmě projevuje i v samotné výuce a práci se žáky.

Hlavním a v každém rozhovorů zmíněnou příčinou SV, jsou nároky kladené na každého učitele v rámci jeho práce. Například při třídnictví je pedagog vystaven větší zátěži v administrativě a řešení třídnických záležitostí, čemuž by mohlo pomoci kupříkladu roční volno mezi další třídou. Je zde i riziko „nošení práce domů“, podle dotazujícího mnoho pedagogů nerespektuje svoji vlastní pracovní dobu, a po skončení vyučovacích hodin a opuštění sborovny si berou spoustu věcí domů a nedává dostatečný prostor pro odpočinek, relaxaci a vyčištění hlavy od školních záležitostí. S tím souvisí nepravidelná či dokonce žádná starost o vlastní duševní hygienu a občasný přístup k práci s nadhledem. Byla zmíněna i problematika zahlcení administrativou. Podle dotazujících se zpravidla vyhoření projevuje u učitelů, kteří mají od žáků přemrštěná očekávání, dle nich je třeba vnímat faktické kompetence žáků a s těmi pracovat, ty rozvíjet a skrze ně uplatňovat své ambice, učitel by měl mít na srdci rozvoj všech svých žáků i těch kteří mu jsou nesympatičtí. S tím ovšem souvisí i nedostatečná vstřícnost okolí a nerespektovaní postavení učitele.

V souvislosti s duševní hygienou jsme se při rozhovoru dotkly i tématu pravidelné fyzické aktivity a jak k ní namotivovat samotné žáky a pedagogy. Všichni účastnění se shodli na tom, že pohyb je jednou z důležitých forem udržení si psychické pohody a zároveň přiznali, že motivace k pohybu především u žáků je velmi obtížná. Návrhem pro podporu pedagogů k pohybu je především nabídka pohybových aktivit ze strany zaměstnavatele, nabídka různých akcí – například konání společných kolektivních aktivit žáků s pedagogy, jejímž vedlejším produktem je i utužování vztahů. V jedné ze základních škol je pro zaměstnance zajištěna kartička multi sport. Jeden z pedagogů velice zajímavě popsal zmíněnou problematiku: „…celá tato problematika z mého soudu má svou příčinu ve špatném nastavení výuky TV a obecně, českého školství, generuje příslušné množství frustrovaných jedinců, kteří jsou v průběhu školní docházky utvrzování ve své nedostatečnosti přeneseně do TV. Ty pak lpí na klasifikaci výkonů bez respektování individuálních potřeb žáků, toto vede k tomu, že zde jsou 2 skupiny žáků, první je úzce specializovaná na disciplínu odmítající jiné sporty a sportovní disciplíny, ve kterých nedosahují skvělých výkonů a 2) žáci odmítající vše, jelikož se v žádné disciplíně nevyrovnají jedničkám. Učitel by pak měl hledat cesty k tomu, aby jeho působení na žáky vedly k podpoře spontánnosti při provozování sportovních výkonů. V dospělém věku pak z mého pohledu mají větší vztah ke sportování lidé s vyšším dosaženým vzděláním.“

business-19156_1920.jpg


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů