Počítadlo

Tržnice hradeckého venkova

Kuchařka

(.pdf, 5 Mb)

Řemesla

(.pdf, 2,5 Mb)

Efektivní chod úřadů

Místní akční skupina MAS Hradecký venkov aktivně spolupracuje na realizaci projektu "MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů", reg. č. CZ.1.04/4.1.00/B6.00043. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Naše stránky pro žadatele o dotace!

Pekařství Měník - Jezte s námi zdravě a chutně

Sídlo: Měník 121, Nový Bydžov (kde nás najdete?)

Kontakt: +420  736 732 520


Čerstvé vánočky, mazance, chleby atd. přímo z pece !!!

Žitný chléb - SLOŽENÍ: 100% žita

Žitná mouka
Žito je blízce příbuzné pšenici, ovšem je tmavší a má tenčí zrno s bohatší chutí a vůní žitné mouky. Ze všech obilnin obsahuje žito nejvyšší podíl aminokyseliny lysinu, která je limitující AMK ve složení obilných bílkovin. Je také zdrojem komplexu vitaminu B, vitaminu E, železa a několika druhů minerálů. Žitná mouka má vzhledem k trávicímu traktu výhodnější složení, zejména má vyšší obsah vlákniny i její skladba je pro člověka příznivější.
Je zajímavé, že na rozdíl od nás, kde spotřeba žitné mouky vytrvale klesá, je mnoho zemí, ve kterých je trend zcela opačný, a to díky zdravotní osvětě. Podle skandinávských výzkumů obsahuje žito řadu látek s protinádorovými účinky a s podporou ochrany proti srdečním a cévním chorobám.


Rychtářúv chléb - SLOŽENÍ:55% žita 35% pšenice 5% dyně 2% kmínu 2% ořechů
Vlašské ořechy
Přestože mají vlašské ořechy vysoký obsah tuků (v průměru až 70 %), mohou pomáhat snižovat riziko vzniku cévních chorob. Obsahují totiž zejména velice zdravé nenasycené mastné kyseliny, jedná se především o omega-3 mastné kyseliny, která pozitivně působí pro zdraví srdce. Ořechový olej je také bohatým zdrojem tokoferolů (vitamínu E). Mezi další prospěšné látky ve vlašských ořeších lze zařadit vitamin B1 a B6, kyselinu listovou a minerály jako hořčík, měď a zinek. Ořechy jsou také energeticky bohatým zdrojem, energie ve 100 g představuje asi 2820 kJ. Ve výčtu našemu tělu prospěšných látek rozhodně nesmíme opomenout vlákninu, které 100 g ořechů obsahuje celých 7 g.


Pur-pur chléb  SLOŽENÍ: 55% žita 35% pšenice 5% dyně 2% kmínu 2% amarant ( posyp )
Amarant
marantové zrno má minimálně 15% bílkoviny (včetně u rostlin vzácného lyzinu), 15% vlákniny, 6 % oleje se skvalenem a minerály jako vápník, sodík, hořčík, železo apod. Je ideální jako příloha k zelenině, masu, hodí se do nákypů a také se může přidat do zákusků. Zajímavé je, že na amaranth nejsou známy alergické reakce, díky čemuž se suroviny z amaranthu používají do dětské výživy.


Slunečnicový chleb  SLOŽENÍ: 53% žita 33% pšenice 7% slunečnice 3% lněné semínko 1% kmínu
Slunečnice - zdravotní benefity
Slunečnice byla postupně vyšlechtěna do několika forem. Semena olejného typu slunečnice, který se u nás pěstuje nejčastěji, obsahují 30 - 45 % tuku. Tradiční odrůda má vysoký obsah esenciální kyseliny linolové a olejová má vysoký obsah kyseliny olejové. Z obsahu minerálních látek 2 - 3 % jsou nejvíce zastoupeny fosfor, draslík a hořčík. Semena tak díky svému složení pomáhají snižovat hladinu cholesterolu. Slunečnice mimo jiné obsahuje vitamín E, který je pro lidské tělo antioxidantem chránícím před kardiovaskulárními onemocněními, dále prevencí zánětů, ochranou před předčasným stárnutím a chronickými degenerativními onemocněními. Semena slunečnice také blahodárně působí na játra, nervy, činí pokožku hladkou, posilují nehty a vlasy.


Dýňový chléb  SLOŽENÍ: 53% žita 33% pšenice 5% dýně 2% slunečnice 2% lněné semínko
Dýně - zdravotní benefity
K jejím účinkům patří příznivé působení na krevní oběh a žlázy s vnitřní sekrecí. Také se doporučuje konzumovat tento olej při snaze redukovat výšku cholesterolu v krvi. Semena obsahují 45-50 % oleje – jedná se o velmi hodnotné tuky obsahující esenciální mastné kyseliny skupin omega-3 a omega-6. Dále jsou semena tykve složena z  32-38 % dusíkatých látek, 3-5 % sacharidů, 2-4 % hrubé vlákniny a 4-6 % minerálních látek. Z minerálií se jedná zejména o draslík, fosfor, hořčík a dále některé mikroprvky - hlavně zinek, měď, mangan a selen.


Šoufkový chléb  SLOŽENÍ: 25% žita 15% pšenice 15% slunečnice 7% dýně 7% lněné semínko 7% sezam 7% pšeničná trhanka
Lněné semeno
Výživové hodnoty lněného semena jsou ohromující
Látky obsažené ve lněném semenu, které jsou svým způsobem unikátní, lze rozdělit do 3 skupin:
Omega – 3 nenasycené mastné kyseliny (NMK)- Tyto látky jsou esenciální, tzn., že lidské tělo si je neumí samo vytvořit a musí je přijmout stravou. V rostlinné potravě se nachází významná omega - 3 NMK z názvem ALA (alfa – linolenová) ve vysokém obsahu pouze ve lněných semenech. Ve stravě Evropanů je naprostý nedostatek této látky (na rozdíl od omega - 6 NMK, které jsou například v olivovém oleji a dalších rostlinných olejích).
Vláknina - Jako substrát pro fermentaci probiotických kmenů v tlustém střevě je nezbytná rozpustná vláknina, pro zlepšení peristaltiky a vnitřní hygieny tlustého střeva pak nerozpustná vláknina. Lněné semeno obsahuje oba druhy dietní vlákniny a to ve velmi vysokém množství 20 – 25 %.
Fytoestrogeny - Nejbohatším zdrojem je soja a lněné semeno. Chemicky se fytoestrogeny lněného semene nazývají lignany a je jich v tomto materiálu až stonásobné množství oproti jiné rostlinné potravině!
Ovesné vločky
V ovesném zrnu najdeme průměrně 13 % bílkovin, které mají vhodnější složení než pšeničný lepek. Jejich aminokyseliny mají z hlediska esenciálních AMK nejvhodnější skladbu ze všech obilovin. Dále obsahuje až 5 % tuku, a to včetně hodnotných rostlinných tuků s vysokým podílem mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin. Ovesné zrno má také velmi vysoký obsah vlákniny - až 12 %. Tato vláknina má vyvážený poměrem mezi vlákninou ve vodě nerozpustnou a rozpustnou.

Houska sezam SLOŽENÍ: 90% pšenice 3% sezam 3% lněné semínko
Sezamové semínko
Složení sezamového semínka a jeho léčebné účinky
Složení sezamových semen je pro lidské zdraví velmi prospěšné. K nejdůležitějším látkám patří cca 20 % obsažených bílkovin, dále 50 – 60 % rostlinných olejů a 9 % vlákniny. Poměrně vysoký je obsah karotenů, tzn. vitamín B1 (thiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin). Z minerálních látek pak obsahuje vysoké procento vápníku, hořčíku, železa, zinku, draslíku a fosforu. Toto složení předurčuje sezam k prevenci a léčbě mnohých nemocí.


Rohlík amarant SLOŽENÍ: 70% pšenice 20% sója 2% amarant 2% sezam 2% lněné semínko
Sója
Bílkoviny, tuky a cukry
Sója obsahuje největší procento bílkovin ze všech plodin (až 30 procent). Tyto bílkoviny jsou plnohodnotné s vysokým podílem esenciálních aminokyselin. Proto slouží jako náhrada masa v jídelníčku vegetariánů a lidí, kteří maso ze zdravotních důvodů jíst nesmějí. Sója je zásadotvorná (má vysoký obsah Ca, K, Mg, Fe) a proto je vhodné ji konzumovat při různých formách revmatických onemocnění, dně, osteoporóze, kazivosti zubů, pálení žáhy, ekzémech, atd. Obsah minerálů se totiž pohybuje v množství 4,5 – 5 %, což je mnohem více než u mléka, masa, vajec i běžných luštěnin.


Houska tmavá SLOŽENÍ: 70% pšenice 10% sója 10% lupinové boby 2% amarant 2% sezam 2% lněné semínko
Lupinové boby
Vláknina
Lupinová mouka obsahuje pouze 30% sacharidů. Jejich podstatnou část tvoří sacharidy s krátkým řetězcem patřící do látek jednotně označovaných jako ve vodě rozpustná vláknina. Tedy vláknina neštěpitelná enzymy lidského těla a potřebná jako prebiotikum pro bakterie tlustého střeva.


Kaiserka tmavá SLOŽENÍ: 70% pšenice 10% sója10% pohanka 2% sezam 2% lněné semínko 2% mák
Pohanka
Zdravotní přínos
Pohanka slouží jako bohatý zdroj vlákniny, vitamínů a minerálů. Z minerálů je pohanka zajímavá zejména vyšším obsahem hořčíku, manganu, mědi, fosforu, zinku, selenu, železa a draslíku, z vitamínů pak B1, B2, niacin, B6, cholin, vitamín E a je významným zdrojem rutinu, ve starší literatuře označovaného jako Vitamin P. Rutin patří do skupiny bioflavonoidů, což jsou rostlinné antioxidanty, které působí společně s vitamínem C blahodárně na obranyschopnost organismu, na posílení stěn a pružnost krevních vlásečnic a prevenci srdečních chorob.

Žijeme v době, kdy lidstvo trápí nekonečná řada chorob a neduhů. Ovšem je dobře, že si stále více začínáme uvědomovat, že nemoc není jen náhoda. Výživová doporučení pro obyvatelstvo České republiky sestavená Společností pro výživu (vybraná doporučení, jež mohou splnit pekařští výrobci): zvýšit příjem vlákniny,  zvýšit  potraviny s nízkým glykemickým indexem.

Zejména příjem vlákniny v základních potravinách, jakými jsou chléb a pečivo, mohou pekařští výrobci ovlivnit velmi významně. Není nic přirozenějšího, než použít celé obilné zrno, jakkoli zpracované, které obsahuje vše, co potřebujeme. Tento malý zázrak přírody, jakým obilka bezesporu je, ve své původní formě bez odstranění obalových částic a klíčku a bez nešetrného opracování byl základní potravinou pro mnoho generací našich předků. Snad je na čase vrátit se k původním nepřešlechtěným odrůdám, ke škále stále více pozapomínaných obilovin, zejména k ovsu a žitu, ale i k ječmenu a špaldě a doplnit je o semena olejnatých rostlin, o pseudocereáli a luštěniny.
 

 

 Pracovní doba: po - pá  5.00 - 14.00 a 16.00 - 17.30,    so  5.00 - 10.00

 

 

 


| Autor: administrátor | Vydáno dne 00. 00. 0000 | 7925 přečtení | Informační e-mailVytisknout článek
Ministerstvo zemědělství stif Zámek Hrádek u Nechanic Evropská unie Národní památkový ústav

Registrace pro přijímání novinek


Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!

NAŠE PROJEKTY

MAP vzdělávání

Na venkově zdravě jíme

Kuchařka HRADECKÉHO VENKOVA

(.pdf, 4,13 MB)

Propagační materiál Tržnice venkova

(.pdf, 536 kb)

Interaktivní památkový portál

Publikace MASKOVI

(.pdf, 17 Mb)

Kampanologická expozice

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - GNU/GPL redakčního systému.